Mindful Sporten

Bewust actief voor een gezonde leefstijl. 

Bewegen en fysieke training zijn goed voor ons. Voor lichaam en geest. Ons lichaam is gemaakt om in beweging te zijn, afgewisseld met rust om te herstellen. Onze geest heeft stilte nodig om te gedijen. Dat is voor ons van essentieel belang. Nu is het zo dat veel uitvindingen die wij doen als mensen, gemaakt worden om het ons comfortabeler te maken. Met andere woorden: we willen zo min mogelijk inspanning leveren. Het resultaat is dat we veel te weinig bewegen en dat brengt de fysieke en geestelijke systemen van ons lichaam in gevaar.
Lijf en geest worden sterker van fysieke training met gerichte aandacht. Je kan ook je aandachtspieren trainen. Dat is wat we willen bereiken met onze trainingen. Bewegen en sporten heeft een ellenlange lijst positieve effecten op diverse processen in je gehele lijf. We noemen er een aantal. 

Goed voor je fysieke lichaam

Sporten versterkt je spieren. Daardoor zal je minder fysieke houdingsklachten hebben zoals bijvoorbeeld rug-, nek en schouderklachten. Belangrijk is dat je beweegt op de juiste intensiteit en dat je oefeningen correct uitvoert. Overigens is je hart ook een spier. Regelmatig trainen zorgt dus voor een sterker hart dat effici├źnter bloed door je lichaam pompt. Het kost je lichaam minder moeite bloed, zuurstof en voedingstoffen door je lijf te sturen.

Goed voor je hersenen

Regelmatig sporten en bewegen is goed voor je hersenen. Hormonen als Dopamine worden aangemaakt waardoor je geheugen beter wordt. Daarnaast worden door beweging nieuwe verbindingen gemaakt in de hersenen. Je brein blijft zich dus ontwikkelen door fysieke training en beweging, ook op latere leeftijd. 

Sporten                                                                                    Mindfulness 

Versterkt je immuunsysteem                                                  Vergroot je mentale flexibiliteit
Verlaagt je stress                                                                     Vermindert ervaring van stress
Geeft je meer energie                                                             Verbetert je werkgeheugen
Verhoogt je libido                                                                    Vermindert peinzen en piekeren
Verlaagt je bloeddruk                                                              Groter gevoel van tevredenheid en plezier
Verbetert je slaapkwaliteit                                                       Meer focus
Versterkt je botten                                                                   Ondersteunt preventief en herstelgericht bij burn out 
Verlaagt de kans op chronische ziekten zoals bijv. kanker 
Vergroot je kans om gewicht te verliezen                               
Vergroot je zelfvertrouwen

We zouden de lijst nog veel langer kunnen maken. Bewegen en trainen hebben namelijk een ontzettend positieve impact op jouw lichaam en geest. Wij als Personal Trainer proberen je ervan te doordringen dat in beweging moet blijven voor een goede gezondheid. Vaak hebben mensen een zetje nodig om letterlijk de eerste stap te maken om in beweging te komen. Maar als ze eenmaal in beweging komen dan ervaren ze de positieve effecten van bewegen. Ze voelen zich energieker, vrolijker en krijgen meer zelfvertrouwen. Dat ervaren ze bewust. In onze trainingen neemt 'bewustzijn' dan ook een prominente plaats in ons programma. Bewustzijn op bewegen en voeding maar ook bewustzijn van positieve keuzes op deze gebieden. En het bewustzijn vergroten op de resultaten van al deze inspanningen. 

Nu willen we eens kijken wat er gebeurt wanneer we de focus op het bewustzijn vergroten door mindfulness technieken toe te voegen aan de training. Mindfulness is een wetenschappelijke onderzochte vorm van aandachttraining en kent vele toepassingsgebieden. 

We werken in Mindful Sporten met:

> Het bewust kiezen van je acties en je lijf voelen. Om je grenzen gezond te verleggen moet je ze eerst kennen.
> Oefeningen die zelfinzicht en betere zelfaansturing geven
> Verschillende vormen van aandacht training
> Technieken voor mentale rust, ook als je in de actie bent

Mindfulness heeft, net als fysieke training en beweging, onnoemelijk veel positieve effecten op ons lichaam en op onze geest. Sommige effecten zullen van fysieke training en mindfulness zullen elkaar overlappen. Maar sommige effecten kunnen elkaar wellicht versterken. Dat is wat we willen onderzoeken in de komende reeks trainingen wanneer we fysieke training en mindfulness samenvoegen. Let op: de basis blijft hier fysieke training. Gewoon hard werken en zweten. Met aandacht.

Praktische informatie en opgave 

Lesduur; 60 minuten
Opgave: info@rspt.nl of bel Rob op 06-53990310, Het aantal plaatsen is beperkt. We werken in kleine groepen. 
Locatie: Bos op Landgoed Beekhuizen
Data: vrijdagen 25 juni, 2 juli, 9 juli, 16 juli van 11.00-12.00 uur.

De trainers

RSPT: Rob Stalenhoef is personal trainer en voormalig topsporter. Met zijn team werkt individueel en in kleine groepen aan leefstijl verandering. Fysieke training op maat, mindset en voedingsadviezen behoren tot de specialismes van RSPT.

Kim Lokers is geregistreerd mindfulness trainer cat. 1. Zo'n 15 jaar geleden begon haar training en studie in mindfulness. Naast de mindfulness based stress reductie training biedt ze outdoor mindfulness based programma's voor individuen en groepen. Meer intensief bewegen samen met mindfulness bracht haar de sleutel in het omgaan met mentale en fysieke uitdagingen.   

 Waarom trainen wij in het bos? 

Het is elk seizoen anders en prachtig. Na al dat binnen zitten is een frisse wind heerlijk. De geur van de bomen of een verse regenbui. Fluitende vogels. Zon op je huid. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat bewegen in de natuur zorgt voor optimale verrijking. Dit komt doordat je in de natuur allerlei multi-sensorische stimuli tegenkomt, prikkels die verschillende zintuigen stimuleren. Je brein wordt hierdoor krachtig geactiveerd.